דילוג לתוכן

7 עובדות שתושבי ירושלים רבים לא יודעים על האפיפיור פרנציסקוס בשנת 2025

האפיפיור פרנציסקוס, מנהיג הכנסייה הקתולית בעשור האחרון, הפך לדמות בינלאומית מעוררת השראה שזכתה להערכה רחבה גם מחוץ לעולם הנוצרי. רבים בישראל ראו בו לא רק מנהיג רוחני אלא גם סמל הומניסטי, שהעז לגשר בין עמים, דתות וזהויות שונות. שנת 2025 סימנה את שיא ההשפעה ההיסטורית והרגשית של האפיפיור פרנציסקוס, רגע לפני שהלך לעולמו. דווקא בשנה זו נחשפו יוזמות, מחוות ועמדות שלא הגיעו לכותרות בישראל – אך ראויות להיזכר. רבים מתושבי ירושלים, העיר המגוונת ביותר בארץ, יופתעו לגלות כמה קשרים עמוקים וחבויים התקיימו בין האפיפיור פרנציסקוס לבין העיר עצמה.

האפיפיור פרנציסקוס והקשר שלו לירושלים בשנת 2025
האפיפיור פרנציסקוס ירושלים אפריל 2025
תוכן עניינים

1. האפיפיור פרנציסקוס התכוון לבקר שוב בירושלים בשנת 2025

האפיפיור פרנציסקוס שאף לחזור לירושלים בשנת 2025, עשר שנים לאחר ביקורו ההיסטורי בעיר הקדושה. אף שהביקור לא יצא אל הפועל בשל מצבו הבריאותי, מאחורי הקלעים נערכה תוכנית מלאה לשוב לישראל כדי לקדם מסר של פיוס דתי וסביבתי. התכנון כלל עצרות תפילה משותפות, ביקור בהר הבית ובכותל, ומפגשים עם תלמידים משלוש הדתות. בכוונתו הייתה לקדם את ירושלים כמרחב אוניברסלי לשיח דתי ותרבותי – יוזמה שבתקופתו נחשבה רדיקלית ונועזת. מקורבים לוותיקן אישרו כי ירושלים תפסה מקום מרכזי בליבו, והיא הייתה הסמל שבחר בו לנסיעתו האחרונה כאפיפיור.

2. האפיפיור פרנציסקוס התכתב עם אנשי דת ירושלמים באופן קבוע

מעטים יודעים שהאפיפיור פרנציסקוס קיים לאורך שנות כהונתו קשר רציף עם אנשי דת בירושלים – נוצרים, מוסלמים ויהודים כאחד. מכתבים פרטיים, מסרים פומביים ומפגשים זום סודיים יצרו רשת שיח שלא נחשפה לציבור הרחב. ההתכתבות עסקה בנושאים כמו חינוך לסובלנות, מלחמה בהסתה הדתית, וכן קידום טקסים בינדתיים בשכונות מעורבות בעיר. אנשי דת ירושלמים רבים דיווחו על מענה אישי ומרגש מהאפיפיור, גם בנוגע לפניות מקומיות על סבל, מחלוקות ואף תקריות שנאה. בעיניו, הכמרים, הרבנים והשייח'ים של ירושלים היו שליחים לשינוי גלובלי – ולגשר שיכול לחבר בין דורות.

3. בשנת 2025 האפיפיור פרנציסקוס שיגר ברכה מיוחדת לפסח

האפיפיור פרנציסקוס הפתיע את העולם היהודי כאשר שיגר ברכה ייחודית לפסח תשפ"ה, שנשלחה לקראת ערב החג אל עשרות קהילות יהודיות בארץ ובעולם. הברכה כללה התייחסות אישית שלו לסיפור יציאת מצרים כהשראה מוסרית אוניברסלית – במיוחד עבור הדור הצעיר. הוא הדגיש את הערך המשותף של חירות, שחרור מדיכוי ורדיפת צדק בין העמים. בברכה אף נכתב: "לכל אדם יש מצרים שעליו לעזוב – והדבר דורש אומץ, אמונה וקהילה". קהילות ירושלמיות מסורתיות וליברליות כאחד קיבלו את המכתב בהתרגשות רבה, ואף הקריאו אותו בליל הסדר כביטוי לאחווה בין הדתות.

4. האפיפיור פרנציסקוס עקב אחרי יוזמות סביבתיות בירושלים

למרות עיסוקיו הגלובליים, האפיפיור פרנציסקוס גילה עניין ייחודי בפרויקטים ירוקים שצמחו דווקא בירושלים. הוא ביקש לקבל עדכונים ישירים על קידום שבילי אופניים בשכונות מעורבות, על נטיעת עצים במזרח העיר ועל טיהור נחל קדרון. אחד מנציגי הוותיקן סיפר כי האפיפיור הגדיר את ירושלים כ"מבחן מוסרי לערים מקודשות" – והאמין שדווקא בה ניתן להוכיח כי דת יכולה לעודד שמירה על הסביבה. הוא אף תכנן להכריז על ירושלים כ"עיר שומרת בריאה", במסגרת מסמך כנסייתי רחב יותר, שנועד לעודד אחריות אקולוגית בקרב מאמינים. מסריו הסביבתיים מצאו אוזן קשבת גם בקרב פעילים חילונים בירושלים, שראו בו בן ברית מפתיע.

5. האפיפיור פרנציסקוס תמך בשיתופי פעולה בין בתי ספר ירושלמים

אחד מהפרויקטים האהובים על האפיפיור פרנציסקוס היה שיתוף פעולה בין מוסדות חינוך בעיר שחיה בקונפליקט מתמיד. בשנת 2025 תמך בקרן בינלאומית שמימנה תוכניות חינוכיות לילדים יהודים, מוסלמים ונוצרים בירושלים, ובמיוחד באזורים המתוחים של העיר. מטרת היוזמה הייתה לא רק ליצור סובלנות אלא גם חוויות משותפות, מחוץ למסגרות הלימוד הרגילות – כמו סדנאות בישול, טיולים בטבע ושירה משותפת. הוא אף קיבל עבודות אמנות של תלמידים ירושלמים שתיארו את חזונם לעיר, ותלה כמה מהן בלשכתו בוותיקן. היוזמה זכתה לשם "ירושלים החדשה" ונחשבת היום לדוגמה נדירה לפעולה בינדתית מוצלחת.

6. בשנת 2025 קרא האפיפיור פרנציסקוס למנהיגי ירושלים להתאחד סביב ערכי החמלה

במהלך מסר רשמי שהועבר בווידאו מהוותיקן, פנה האפיפיור פרנציסקוס ישירות אל מנהיגי הדת והפוליטיקה בירושלים וקרא להם להתעלות מעל מחלוקות היסטוריות. הוא ציטט את נביא ישעיהו ואמר ש"אור מירושלים יכול להאיר את אפלת המחלוקת הגלובלית", אם רק יינתן המקום לחמלה אנושית. דבריו נגעו גם בנושאים בוערים כמו מהומות בעיר העתיקה, תקריות גזעניות והצורך ביצירת פורום מנהיגות בין-דתי קבוע. הוא הביע רצון לראות "שולחן משותף לכולם – ללא צורך להסכים, רק להקשיב". יוזמה זו הוזכרה גם במסמכים פנימיים בוותיקן והייתה אמורה להפוך לפורום בינלאומי שנתי שיתקיים בירושלים.

7. האפיפיור פרנציסקוס ראה בירושלים דגם לעולם אפשרי אחר

החזון של האפיפיור פרנציסקוס לא הסתיים בתפילות וסמלים – הוא האמין שירושלים יכולה להיות מודל של ממש לעולם מרובד, מורכב ואנושי יותר. עבורו, העיר לא הייתה רק מקום קדוש, אלא גם קרקע ניסוי מוסרית לחיים משותפים במציאות שבה אין אמת אחת. באחת מהשיחות הפרטיות שתועדו עם כמרים מקורביו אמר: "אם ירושלים תדע לחיות עם ריבוי הקולות שבה, אולי גם פריז, בגדד או לוס אנג'לס יצליחו בכך". הוא הציע לגופי או"ם לכלול את ירושלים כמרכז לדיאלוג בינלאומי בין ערים, לא רק בין דתות. אמונתו ביכולת של ירושלים להציע תקווה עולמית – נותרה חלק בלתי נפרד מהמורשת שלו.

לסיכום: האפיפיור פרנציסקוס וירושלים – קשר עמוק שרק התחיל להתגלות

האפיפיור פרנציסקוס, שנפטר בשנת 2025, הותיר אחריו לא רק מורשת קתולית אלא גם חותם רוחני עמוק בירושלים – עיר שאותה אהב, העריץ, ולעיתים הבין טוב יותר מהרבה תושבים בה. מיזמים חברתיים, אמירות נוקבות, קשרים אישיים ותקווה גלויה – כל אלו הפכו אותו לדמות נדירה שראתה בירושלים לא בעיה, אלא פתרון. כעת, לאחר לכתו, כדאי אולי להעמיק במסרים שהותיר אחריו ולשאול: האם נוכל להפוך את ירושלים לעיר של חיבור ולא של חיץ? האפיפיור פרנציסקוס האמין שכן – ונראה שהוא האמין בזה עד נשימתו האחרונה.